Aarschots textielbedrijf plant een boom voor elke 100 uitgespaarde polybags verpakkingen

Texet Workwear, dat al meer dan 25 jaar actief is in de sector van kwaliteitsvolle bedrijfskleding, werk- en promotiekleding, verwelkomde zopas de Vlaams-Brabantse gedeputeerde Ann Schevenels, verantwoordelijk voor o.a. Economie en Innovatie. In volle corona verhuisde het bedrijf met z’n 80 werknemers naar een veel grotere locatie in het Aarschotse Nieuwland. De Belgische CEO Tom Van Heffen gaf ook toelichting bij de verdere groeiplannen van het bedrijf en de toekomstvisie. Naast een rondleiding, gaf hij samen met de gedeputeerde de kick-off voor de Green Deal Anders Verpakt-actie, waarbij het bedrijf samenwerkt met OVAM en de Vlaamse Overheid. Voor elke 100 polybags verpakkingsmateriaal die het bedrijf uitspaart, plant het een boom. Hiermee onderstreept Texet Workwear nogmaals zijn vooruitstrevende visie, alsook hun kernwaarden duurzaamheid en milieuvriendelijkheid.

Personeel

In volle coronatijd verhuisde Texet Workwear, het bedrijf dat bekend is van de merken James Harvest Sportswear, Printer Red, Printer Essentials, Cottover, J.Harvest & Frost en ProJob Workwear, die via de partner-distributeurs verdeeld worden richting de KMO’s en multinationals, naar een ruimere plek in het Aarschotse Nieuwland. De nieuwe locatie is goed voor een stockruimte van 15.000 vierkante meter, 12.000 palletplaatsen en hun bekende Autostore. Deze energiezuinige robots, die evenveel verbruiken als een stofzuiger en worden gevoed met stroom van de eigen zonnepannelen, zorgen voor een volautomatisatie en picking van de 25.100 stockplaatsen. “Om te kunnen blijven voldoen aan de gestegen vraag, worden ze volgend jaar verder uitgebreid met nog eens ruim 6000 stockplaatsen, maar zonder dat we ons personeelsbestand moeten inkrimpen. Integendeel, deze investering geeft ons net de mogelijkheid om verder te kunnen groeien. We hebben nog steeds openstaande vacatures en volgend jaar streven we naar een personeelsbestand van 90 werknemers. Zij zijn het belangrijkste kapitaal van onze firma. We weten dat we veel van hen vragen, maar zij krijgen ook heel wat terug. Zo hebben ze inspraak in nieuwe ideeën die we samen met hen realiseren”, zegt CEO Tom Van Heffen. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de bijtjes. Dagelijks bezoeken meer dan 2000 bijen de bijenkasten in het bijenhotel van The Nectarist (ook wel gekend als de Bee & Bee) op de locatie. “Een ander voorbeeld is de immense hoeveelheid plastieke verpakkingen die we hier dagelijks verbruiken. Ook dat was een punt om samen aan te pakken en te verbeteren. In onze zoektocht naar een gepaste oplossing, kwamen we uit bij de Green Deal Anders Verpakt-actie. Samen met de OVAM en deVlaamse Overheid planten we vanaf nu één boom per honderd polybags plastiekverpakking die we minder verbruiken. Samen met de Vlaams-Brabantse gedeputeerde Ann Schevenels hebben we met het planten van het eerste boompje meteen ook de officiële kick-off van deze actie gegeven”, gaat Tom Van Heffen verder.

Duurzaamheid

Naast de duurzame Printer Prime Collectie, waarin ze het voortouw nemen, wil Texet Workwear in 2030 het ‘klimaatneutraal’-label behalen. Ze voldoen ook aan de ISO 9001 en ISO 14001 gecertificieerd normen en werden de voorbije 3 jaar genomineerd voor ‘de Trends Gazellen van Vlaams-Brabant’. In mei 2022 kreeg het bedrijf ook nog het befaamde EcoVadis Gold certificaat. Concreet wil dit zeggen dat ze wereldwijd tot de top van de 2% meest duurzame bedrijven in de sector behoren. Ook de Werkbroekenwoensdag-actie die ze vorige maand met jongerenzender MNM lanceerden, was een voltreffer.

Innovatie

Als genodigde was Vlaams-Brabants gedeputeerde Ann Schevenels, verantwoordelijk voor o.a. Economie en Innovatie, deze week een bevoorrechte getuige op het bedrijf en zag ze hoe Texet Workwear zich verder succesvol ontwikkelt en groeit. “Je hebt innovatie, duurzaamheid en het circulaire aspect die hier een heel mooi geheel vormen in dit bedrijf. Dat zijn net de drie dingen die wij als provincie Vlaams-Brabant heel belangrijk vinden binnen onze bedrijven”, vertelde ze na afloop van het bedrijfsbezoek. Samen met CEO Tom Van Heffen gaf ze de het eerste boompje in het kader van Green Deal Anders Verpakt-actie een mooi plekje op het terrein, nabij het bijenhotel.

Meer informatie over het bedrijf, dat in de sector en binnen de regio toonaangevend is, vind je op hun vernieuwde website, www.texet.be

Met cookies werkt deze website vlot en kunnen we u inhoud op maat tonen. Als u verder surft of op "Ja, ik accepteer cookies" klikt, dan aanvaardt u deze cookies. Meer informatie